Inleiding

De Sales Skills Monitor - verder afgekort als 'SSM' - is een onderzoek dat inzicht geeft in het competentieniveau van de Nederlandse B2B verkoper. B2B is een aanduiding voor Business-to-Business: bedrijven aan bedrijven. Bij B2B gaat het dus om de handel tussen bedrijven, bij B2C - de tegenhanger van B2B - gaat het om handel van bedrijven aan consumenten. Het eerste onderzoek startte in 2014, toen 615 respondenten de vragenlijst invulden op o.m. het Kenniscentrum van Sellingnet en op acquisitie.org. De respondenten ontvingen de eigen resultaten in een fraai rapport, het Sales Skills Profiel. Op deze website treft u de achtergronden en resultaten van het eerste SSM-onderzoek aan. Het tweede onderzoek vond plaats in 2017 en was kwalitatief van aard. Door middel van interviews en observaties werd de betrouwbaarheid getoetst van de in het eerste onderzoek verkregen resultaten. De planning is om volgend jaar (2025) weer een kwalitatief onderzoek uit te voeren.

Het SSM-onderzoek is relevant omdat:

Bel Sellingnet voor meer informatie, telefoon + 31 (0)74 27 77 866.